Servicetips

Husaberg 09
För att förhinda tjuvstopp på låga varv. Se till att gasspjället är helt stängt när gasen är av och montera en ny luftfilterhållare med galler som är orginal på 2010 års modeller.
-----------------------------------------

300 EXC med Elstart
Täta dräneringshålet i underkant av tändkåpan och slå i en aning olja, så 
tändning och startmekanism m,m får lite stänksmörjning.

300 EXC med Elstart (problem med startfunktionen)
Undersökning av returnerade/reklamerade startmotorer och bendix-drev till KTM visade att ca. 80% av delarna var fullt fungerande.

Det har visat sig att dålig startfunktion ofta beror på otillräcklig jordanslutning av startmotorn.

Medan montering av en ny startmotor eliminerar problemet, är det vanligtvis pga. att
jordanslutningen helt enkelt kopplats in igen.

Vid problem med startmotorn rekommenderar vi att kontrollera att jordningen till startmotorn är korrekt ansluten innan du byter ut den.

Se också till att smuts eller färg ej hindrar för jordning där bultarna fäster tändkåpan (markerat på bilden nedan).



Ett ytterligare steg för att förbättra funktionaliteten på startmotorn är att noggrant justera spelet mellan kronhjulet och startmotorns drev. Detta kan kraftigt minska friktionen mellan dessa två komponenter.

Se nedan beskrivning från verkstadshandboken:




-----------------------------------------
En film hur man packar en ljuddämpare av
fabrikat DEP även användbar för andra fabrikat.

För DEP några småtips:

* Ca 475g packningsmaterial i en 450 dämpare.

* Popniten borras ur med en 5mm borr

* Använd endast rostfri popnit vid ihopsättning, aluminumnit är ett säkert recept att förstöra hålen.

* Lossa inte de främre "bultarna" på ljuddämparen för att ta bort den främre gaveln vid ompackning,
de kan inte sättas tillbaka igen. Lossas endast om
något behöver lagas, sedan får man nita ihop

--------------------------------------------------

Har du strul med 65 SX -09 att stiftet går sönder.
Gäller med fet blandning och lågt varvtal. Byt till
tändstift CR7HSA art nr: 13-484

--------------------------------------------------


Lite servicetips på Honda Cross 06-09
Följ länken

--------------------------------------------------

450 - 530 EXC 2008 - 2009
Om kopplingen drar och inte kopplar ur fullt

--------------------------------------------------

Nyheter på VIPKUND sidan
Massor av KTM Service Tips
Logga IN
Sista Tipsen Att Få Din 08 KTM 
Att Gå Bättre
  • 250EXC-F

Blandskruv- 1,5varv
Mainjet175-178
Idlejet 42
Needle OBETN 4-5 läget från topp
SXS carb. spring  (SXS080250030)

  • 450EXC-R

Blandskruv-1,5varv ut
Mainjet 182
Idlejet 42
Needle OBDTP eller N 3 resp 4 läget
från topp 

  • 530EXC-R

Blandskruv-1,5 varv ut
Mainjet 182
Idlejet 42
Needle OBDTQ eller P 3 resektive
4 läget från topp

--------------------------------------------------
Honda CRF 250 08

Montera nålen med artikelnr 16232-KRN-A11
för bästa gasrespons. Testad i USA.

--------------------------------------------------

Oljenivå  i motor 450/530 EXC -08

Det kan stå fel i owners manual nivån ska
vara 0,6 liter i motor. Det gäller ej 
växellådan som är rätt.

--------------------------------------------------

Tips KTM 08

Lite tips för att utnyttja maskinen bättre

--------------------------------------------------

Bättre Effekt KTM 250 EXC-F -07

Montera EMX nålkit artnr: JETKSXF250 och Split Stream insugsvinge nr SS10. Då får man bättre trottelrespons och maskinen går bättre.

---------------------------------------------------

Tändnings Problem 250 EXC-F med 200 W
stator. Emx 200 watts stator går ej bra på 250 EXC-F då den kan missa på höga varv. Det kommer inom snar framtid en speciell stator till 250 EXC-F då problemen för denna modell är fixade. CDI boxen på orginal räcker ej till. Kan även avhjälpas med en Vortex Box då man vinner mera effekt. 
---------------------------------------------------

3-Fasstator Funktionskontroll

Grundläggande: Kolla alla kopplingar efter skavda kablar och korrusion i kontakter, kontrollera särskilt kablarna till batteriet. Kontrollera att batteriet är friskt, ett dåligt/kokat batteri tar inte laddning. För att kolla statorn, koppla loss de tre gula kablarna från regulatorn.

1. Mät motståndet mellan varje fas (gul kabel) och jord, det skall vara oändligt eller mycket stort motstånd. (Ingen kontakt)

2. Mät växelströmmen mellan varje fas, det blir tre kombinationer. De skall alla ge ungefär lika mycket, max ca 50V AC

Om statorn fungerar kolla regulatorn genom att mäta laddspänningen över batteriet, den skall vara ca 14V DC på ett friskt batteri. Observera att det är vanligt att batteriet tar slut, så använd ett fräscht batteri.

---------------------------------------------------

Startproblem vid vurpa på KTM SXF 250
Gå till denna sida för förgasarbestyckning
kontrollera rätt ventil justering insug: 0,10-0,20 mm och avgas: 0,15-0,22 mm. Se sedan till att förgasare sitter rakt.

---------------------------------------------------

Var uppmärksamm på Kopplingen på KTM -06 EXC
Det sitter Brembohuvudcylinder på den och den ska fyllas med bromsolja, ej mineralolja som är brukligt på Magura handtag.

--------------------------------------------------

Tips
För att i möjligaste mån slippa punktering så 
smörj in slangen med Bib Mousse Gel "korv-
smörja". Det gör att slangen glider undan
vid genomslag..

---------------------------------------------------
Uppdatering V-låda 85 SX

Under reparations eller underhållsjobb på en 85 SX motor från modellår 03-05 och modellår
2006 t.o.m motornr. B856002636, ska vi kunna erbjuda  det nya uppgraderingskitet för vxl-lådan (47033100000).

Med att installera detta kit, kan man få vxl-lådan uppdaterad till senaste standard till en låg kostnad.

---------------------------------------------------
Förgasarbestyckning 250 SX-F 
Denna bestyckning är provad i dyno och ger 39,5 hk.

Tomgång 40 54531607040
Huvud 185  54531623185
Nål OBDTQ läge 4 59031034500
läge 4 från topp
Blandskruv 1,75 varv


---------------------------------------------------

Startproblem vid vurpa på KTM SXF 250
Gå till denna sida för förgasarbestyckning
kontrollera rätt ventil justering insug: 0,10-0,20 mm och avgas: 0,15-0,22 mm. Se sedan till att förgasare sitter rakt.

---------------------------------------------------

Var uppmärksamm på Kopplingen på KTM -06 EXC
Det sitter Brembohuvudcylinder på den och den ska fyllas med bromsolja, ej mineralolja som är brukligt på Magura handtag.

 

 

 

 

BROMSPROBLEM KTM 04-
För att förhindra att bakbromsen "förvinner"   rekomenderas att man byter tätring i huvudcylindern var 10-15 timme. Renoveringssatsen innehåller 5 tätringar och har art.nr 54813064200 och kostar 68 kr

--------------------------------------------------- Centrifugalkoppling 50 AC motor
För att justera om kopplingen och få annat ingreppsvarv.

---------------------------------------------------

Bromsproblem KTM 04-
För att förebygga ev. fel på bakbromsen så byt renoveringssatsen i huvudcylindern var 10 timme. Artikelnr: 54813064000 och pris på den är 95 kr.

---------------------------------------------------

Stäng