Stäng

Racingtips

Karlströms motor Långloppstips:

  • Vilken nivå du än åker på så är det alltid roligt att komma väl förberedd. Slit inte ut dig genom att köra långa träningspass helgerna innan det tar alldeles för lång tid att återhämta sig, vill du träna långa pass så gör det 3-4 veckor innan racet.

 

  • Det är viktigt att vara lätt i kroppen veckan innan tävlingen så vår rekommendation är att äta normal mat, inte trycka i sig massa klibbig pasta mm. Ät normalt så du känner dig fräsch, samma sak med vätska, försök inte ladda upp kroppen drick bara något mer än normalt, eventuellt någon uppladdningsdryck ex. Fairing slow carb men överdriv inte. Däremot ca 30 min före start  drick gärna ½-1 liter men kom ihåg drycken måste vara ljummen för att du inte ska riskera att bli dålig i magen, vi rekommenderar Fairing pga. att den är skonsam mot just magen.

 

  • Som en säkerhetsgrej kolla startkurvorna och titta noga hur allt är upplagt i tankfållorna i god tid innan start.

  

  • Förbered den som hjälper dig med vilken info du vill ha under tankstoppet. Du ska inte behöva sluta dricka för att fråga om ex. placering , hur många varv det blir mm mm. Du ska absolut inte sluta dricka för att fråga något, du ska få i dig så mycket vätska du kan under tankstoppet, ha gärna drycken i en stor typ mjuk 2 liters läskflaska för att det ska rinna så fort som möjligt så du får i dig maximalt med vätska under stoppet och viktigt att din mek håller vattnet ljummet.

 Samtidigt som du dricker ska din mek ha tankat bytt din vattenväska till en ny och tagit fram nya glasögon men ta på dig glasögonen själv blir aldrig bra när någon hjälper till med det. Ta dig inte tid att byta hjälm, handskar mm det går aldrig att köra in sån tid.

Lycka Till på långracen

Vi på Karlström Motor

2022-06-28 16:16 | 0 kommentarer